Synopsa

Dlhometrážny film Ďakujem, dobre sa skladá z troch poviedok a epilógu. Jednotlivé príbehy sa odohrávajú na pozadí súčasnej hospodárskej krízy, ktorá vstupuje do intímnych životov postáv a naostro odhaľuje ich pokrivené vzťahy, v ktorých žijú.

Prvá poviedka je príbehom lokálneho politika a podnikateľa Miroslava, ktorý sa snaží svojsky riešiť problémy vo vlastnej firme, problémy svojho brata a smútok večne opitej ženy. Ako obratný manipulátor zanecháva po sebe iba spúšť, aj keď má pocit, že všetkým pomáha.

Druhá poviedka je o dôchodcovi Bélovi, ktorému náhle zomrie manželka. Napriek tomu, že sa spolu hádali, Béla sa cíti po smrti ženy opustený a sám. Ťažké dni mu neuľahčujú ani jeho syn Attila a dcéra Marika, hoci do nich vkladá všetky svoje nádeje. Ponížený a nepotrebný Béla sa nakoniec ocitá v starobinci medzi ľuďmi, ktorí dožívajú a čakajú na svoj koniec.

Tretia poviedka je príbehom Attilu, Bélovho syna, ktorý sa bojí o zamestnanie a prichádza aj o rodinu. V snahe o vnútornú harmóniu zabezpečí asi najhoršie Vianoce sebe, svojej žene Zuze  a aj ich deťom. Hoci chce silou-mocou manželstvo zachrániť, poníži sa aj v očiach svojich dvoch detí a s taškami ostáva vymknutý pred dverami vlastného bytu. Attilov boj o návrat do rodiny je tragikomickým vyvrcholením jeho úsilia byť milovaný a vážený.

Na záver filmu sa väčšina postáv stretne na svadbe Miroslavovej dcéry Dany a Pištu, Attilovho príbuzného. Na slovensko - maďarskej svadbe sa všetci bavia, jedia, pijú a tancujú do rána, v snahe zmazať prežité a veriť, že bude lepšie. Metódu využitú v tomto filme, by sme mohli nazvať ”obzretie sa okolo seba”.

Všetky príbehy sú inšpirované reálnym životom a film je pozorovaním súčasného sveta tak, ako ho okolo seba vnímajú a cítia jeho tvorcovia. Observačný spôsob rozprávania, ktorý má blízko k dokumentárnemu filmu, je kľúčovým postupom, ako preniknúť dovnútra postáv v snahe precítiť ich starosti a pochopiť ich zúfalé úsilie vymaniť sa z nich. Hoci ich správanie môže často pôsobiť tragikomicky, je to len zrkadlový odraz sveta, ktorý síce postupne stráca morálku, no rozhodne nestráca nádej.